Dyskopatia lędźwiowa rehabilitacja

O dyskopatii lędźwiowej świadczą najczęściej tępe bóle w okolicy lędźwiowej promieniujące wzdłuż kończyny aż do kolana, ból zmniejsza się w pozycji leżącej a nasila podczas chodzenia, drętwienia i zaburzenia czucia w kończynach
Dyskopatia lędźwiowa jest najczęstszą odmianą dyskopatii (około 95 proc. wszystkich dyskopatii) i jedną z najczęstszych dolegliwości u dorosłych. Po raz pierwszy pojawia się między 25 a 40 rokiem życia, rzadko przed 20-tym rokiem życia i po 65 -tym roku życia. Dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn.

Dyskopatia może być następstwem przebytych urazów, podnoszenia ciężarów powyżej 10 kg przy wyprostowanych kolanach oraz kierowania pojazdami mechanicznymi a nawet wielogodzinna praca biurowa w jednostajnej, lecz niekorzystnej pozycji. Ryzyko dyskopatii lędźwiowej zwiększa się przy paleniu papierosów, stresie, wzmożonym napięciu mięśni, nadmiernej wadze oraz osteoporozie.

Objawy

Tępe bóle w okolicy lędźwiowej promieniujące wzdłuż kończyny aż do kolana, ból zmniejsza się w pozycji leżącej a nasila podczas chodzenia, drętwienia i zaburzenia czucia w kończynach, czasem niedowład pewnych grup mięśni, w pewnych przypadkach może nastąpić skrzywienie kręgosłupa w kierunku chorej strony lub w przeciwnym, wzmożone napięcie mięśni przykręgosłupowych.

Leczenie

W leczeniu dyskopatii lędźwiowej stosuje się dwie metody: zachowawczą i chirurgiczną.

Zachowawcza polega na zastosowaniu leków przeciwzapalnych i kilkudniowym leżeniu. Przeprowadzana jest także terapia ciepłem oraz tzw. ułożeniowa w trój zgięciu w stawach biodrowych i kolanowych. Następnie podejmuje się z wielką ostrożnością próby uruchomienia pacjenta i wykonuje diagnostykę przyczynową. Do leczenia zachowawczego należy też fizykoterapia oraz masaże.

zespól