Endoproteza stawu biodrowego rehabilitacja

Program postępowania usprawniającego po wszczepieniu protezy stawu biodrowego uzależniony jest od typu użytego implantu, wieku pacjenta, choroby, która była przyczyną operacji, wydolności układów: krążenia i oddechowego, obecności schorzeń towarzyszących, stanu innych stawów, dotychczasowej aktywności fizycznej. Kluczowe znaczenie mają uwagi lekarza wykonującego zabieg. Postępowanie zależy od zastosowanego dostępu chirurgicznego, śródoperacyjnej oceny osadzenia elementów protezy i stabilności sztucznego stawu. Tak wcześnie, jak to jest możliwe, wprowadza się ćwiczenia oddechowe i gimnastykę, polegającą na napinaniu mięśni łydek. Działania te zmniejszają ryzyko groźnych konsekwencji unieruchomienia. Dąży się do jak najszybszego postawienia pacjenta. Do nauki chodzenia wykorzystuje się podpórkę przypominającą balkonik i kule łokciowe. Decyzję, kiedy należy zezwolić na częściowe obciążanie kończyny, podejmuje się w porozumieniu z chirurgiem wykonującym zabieg wymiany stawu. Bardzo ważne są ćwiczenia mające na celu wzmocnienie mięśni pośladkowych. Dopiero osiągnięcie dostatecznej ich wydolności umożliwia podjęcie chodzenia bez pomocy kuli. Osoba po wszczepieniu sztucznego stawu biodrowego musi przestrzegać zaleceń unikania utrzymywania operowanej kończyny w przywiedzeniu (w tym celu stosuje się np. wałek układany między udami przy spoczywaniu w pozycji na boku); zabrania się też zakładania nogi na nogę czy zginania biodra do kąta przekraczającego 90 stopni.

zespól